ANTHEMS AND TITLE TRACKS

Sinds 2018 heb ik veel musea bezocht. De aanschaf van een Museumjaarkaart is een echte aanrader en stimuleert duidelijk tot meer bezoek. Van Voorlinden in Wassenaar tot Bonnefanten in Maastricht; er gaat een wereld voor je open. Nu loop ik tijdens mijn wandelingen in Tilburg met regelmaat langs Museum De Pont. Huis Clos voor langere tijd, maar gelukkig keert het tij.
Toen de deuren nog open waren liep ik er graag naar binnen, onder meer langs een aantal grote doeken van Sigmar Polke. Niet wetend dat Polke in 2019 een groot deel van mijn tijd zou vragen. Via goede vriend, inspirator en aanjager Mike Hendrixen kwam ik in contact met Eric Wie van Cobra-Museum in Amstelveen. Met Blaudzun aan tafel ontstond er snel een geweldig idee: een soundtrack bij een expositie. Blaudzun selecteerde negen schilderijen uit de collectie van Polke en componeerde daar negen tracks bij, direct gerelateerd aan de indringende titels van Polke, zoals ‘Schwarz mit guten Erringerungen’ of ‘Wenn kommt denn endlich einer?’. Met specialistisch advies van Ronald Prent en Sidney van Gastel werd een unieke speakeropstelling gerealiseerd waarbij het geluid in 3D-sound werd afgespeeld. Een lust voor oog en oor! 
Voor mij was het een uitdagende en geestverruimende ervaring, en totaal iets anders dan een nieuwe song pitchen, een album marketen of een theatertour voorbereiden. 

In deze playlist staan meer creaties van Blaudzun in verschillende vormen van gebruik. Zijn song ‘Promises of No Man’s Land’ werd gebruikt als tv-anthem bij de NOS tijdens de Winterspelen, terwijl hij ‘Bon Voyage’ op speciaal verzoek componeerde voor de start van de Tour de France in Utrecht. Zijn passie en gevoel voor de fiets bracht hem ook  de titelsong (‘Powder Blue’) voor de film Ventoux, naar het gelijknamige boek van Bert Wagendorp. Voor de première dook ik de kast in om mijn smoking uit de mottenballen te halen. Back in the days heb ik er eentje op maat laten maken bij Tip de Bruin, samen met mijn studievrienden Tim en Berry, ter gelegenheid van het huwelijk van Boudijn en Noor. Voor mijn gevoel kwam ik spic en span en ‘totally dressed up’ bij de première, waar de fotografen alleen maar oog hadden voor de ravissante verschijning van hoofdrolspeelster Abbey Hoes. 

Een andere grootgrutter in deze lijst is Christon. Met Rigby was hij te horen in een langlopende Grolsch-commercial (‘Plop’) en componeerde hij de titelsong voor 3FM Serious Request. Hij won in 2019 de Buma Award voor de beste muziek bij een TV commercial voor Appelsientje en eindigde dat jaar met een bijzondere samenwerking voor KWF. Met het Metropole Orkest en Brennan Heart werd een speciale versie van ‘Hold On To Tomorrow’ opgenomen. Bijzonder en dankbaar om op die manier als componist, zanger en manager bij te kunnen dragen aan campagnes met een maatschappelijk karakter en doel.

In 2001 maakte ik zelf voor het eerst kennis met het fenomeen ‘muziek in tv reclame’. Een song van 16Down werd gebruikt in een campagne van Pepsi en de band werd uitgenodigd om op Pepsipop in Ahoy te komen spelen. In die tijd was muziek nog hobby en bijbaan. Mijn echte werk: category manager PC’s en Internet op het hoofdkantoor van KPN. Vanuit die rol was ik wekelijks bezig met ‘adverteren’. Een rondje kranten (Telegraaf, AD, Volkskrant, NRC) op donderdag kwam regelmatig voor. Ook op radio en TV adverteerden we regelmatig met merken als Apple, Gateway, Toshiba en Compaq. Daarbij werkten we vaak met ‘tag on’s’; korte reminders na de hoofdcommercial, met het idee om een (koop-) actie te initiëren. Dat idee bracht ik ook in bij de platenmaatschappij rondom de Pepsi-commercial en daardoor hebben we de verkoop van het debuutalbum een flinke push kunnen geven. 
Mooie tijd, deze periode bij KPN. Niet lullen, maar poetsen. Met een team jonge mensen was er een mentaliteit van ‘wij tegen de rest’; rock&roll op business-level. Veel collega’s zijn later op bepalende (creatieve) posities in het bedrijfsleven terecht gekomen. Deze tijd is voor mij bepalend geweest in de manier waarop je netwerk opbouwt en ook relevant en onderscheidend houdt.

In deze lijst staan ook ‘In de Reeng’ van PRONK. Nog niet gebruikt in een commercial, maar ik heb geleerd dat eigenzinnige marketeers, brand managers, music selectors en filmmakers altijd op zoek zijn naar iets bijzonders. Een Fremdkörper in deze playlist kan geen kwaad. Ik heb al genoeg konijnen uit de hoed zien komen, zoals bijvoorbeeld de keuze van Martini voor Caro Emerald. Die song paste niet direct bij de briefing die ik had ontvangen maar pakte uit als een match made in heaven. Dat heeft mij geleerd dat ik altijd een witte raaf met mijn pitches mee moet sturen.
En daar sluit ik ook graag deze blog en playlist mee af. Met een paar kneiters van anthems, gemaakt door het team van hardstyleproducers waarmee ik enkele jaren heb samengewerkt in de studio in Oirschot. We hadden nauwe banden met regionale promotors zoals Intents Festival, Wish Outdoor, 7th Sunday en Matrixx Events en zij wilden ieder jaar graag een song die het thema van het festival goed kon uitdragen. Voor sommige mensen misschien reden om de playlist af te zetten; voor anderen een herinnering aan mooie tijden en een hart onder de riem richting events in 2022.

Auteur:
Wilfried Damman

Biografie:
Wilfried Damman is muziekondernemer, schrijver en sportliefhebber

foto auteur