CHRISTON – DE BEZIGE BIJ

Sinds 2015 verzorg ik het management van Christon. Een tijdje daarvoor had ik Christon ontmoet toen hij met Brennan Heart een track had geschreven: ‘Coming Home’. Op het Intents Festival in Oisterwijk gingen we beelden schieten voor een videoclip en Christon was uitgenodigd om de song live te zingen. Een paar weken later belde hij voor een samenwerking met Maxime Barlag, de zangeres van Mister and Mississippi. Onze derde encounter was een telefoontje met de vraag of ik naar zijn nieuwe album wilde luisteren.

Ik had hem wel eens gezien met Rigby. Goede songs, maar live kwam het niet echt van de bühne af spatten. Nu had hij een solo-album gemaakt waarbij hij met een loopstation diverse instrumenten kon bespelen. Dat was super-ingenieus en knap bedacht. Met PIAS, Friendly Fire en Pennies from Heaven hadden we een goed team en plan. ‘Een goed paard is nog geen goede ruiter’, zei Co Adriaanse eens over Marco van Basten. In het geval van Christon betekenden goede songs, een goed plan en een sterk team geen garantie voor succes. Een mooie plaat met sterke songs beleefde een vroegtijdig waterloo.

Tijd voor evaluatie en reflectie. Als als songwriter en producer had hij de nodige ervaring opgedaan bij cowriters en sessies met DJ’s en producers. Hij maakte de weloverwogen keuze om zich daarop te richten. Zijn eigen artiestencarrière schoof daarbij op naar het onderste plankje van de koelkast. Successen met Hardwell, Sam Feldt en LVNDSCVPE gaven hem echter snel een zetje in de goede richting. 

In de afgelopen jaren zijn daar vele successen bijgekomen met een meer dan eclectische verzameling aan songs, co-writers en artiesten. Van Kevin en Ronnie Flex tot Tino Martin; van samen schrijven met Boudewijn de Groot en Guus Meeuwis. Met de Franse DJ/producer Mathieu Koss bouwde hij een vaste samenwerking op en daarmee scoorde hij onlangs zijn grootste radiohit in Europa: ‘Don’t Leave Me Now’ (in samenwerking met Lost Frequencies).

Eén artiestenkenmerk ligt gelukkig niet in de koelkast. De drang naar vernieuwing en ontwikkeling blijft prikkelen. Zo schreef hij muziek voor diverse commercials (onder meer Hunkemöller, Voltaren en een prijswinnende commercial voor Appelsientje) en zijn eerste roman ‘Adam’.  En daar schreef hij dan ook een ‘reading soundtrack’ bij: muziek terwijl u leest. 

Vandaag is weer zo’n dag. Er komt een nieuwe track uit die hij samen met Mathieu Koss en een paar bevriende songwriters uit Nashville heeft geschreven: ‘The Beach’. 

Om het contrast te schetsen: onder zijn alter ego NORTH [SIC]- brengt hij vandaag een neo-klassieke pianomelodie uit (Berlin), zonder zang. Een rustgevende oase.

Rust roest. Inmiddels liggen er nieuwe eieren in de broedmachine die volgend jaar uw ogen en oren gaan bereiken. En een nieuwe roman sluit ik ook niet langer uit. De Bezige Bij zou een passende uitgever zijn.

Auteur:
Wilfried Damman

Biografie:
Wilfried Damman is muziekondernemer, schrijver en sportliefhebber

foto auteur